Uitdaging
Studenten zijn zo’n beetje de heilige graal voor bedrijven en organisaties. Bijna allemaal zetten ze vol in op deze doelgroep. Ook Defensie wil graag HBO/WO studenten aan zich binden. Maar hoe val je op tussen alle andere kapers? Steam bedacht een wervingscampagne, waarbij gebruik werd gemaakt van peer-to-peer beïnvloeding. IN2Content werd gevraagd om mee te denken over de opzet van de video's en deze te produceren.
Aanpak
Na je HBO- of WO-studie officier worden bij Defensie? Deze mensen gingen je voor. In verschillende video’s vertellen officieren, hoe ze bij Defensie beter zijn geworden in hun vakgebied, over hun studie en over het werken bij Defensie. De officier praat direct (peer-to-peer) tegen de kijker.
De video’s zijn opgenomen in een zogenaamde ‘black-box’ en met veel Depth of Field (scherptediepte), zodat alle aandacht naar de spreker gaat. De sprekers zijn geïnterviewd met behulp van een halfdoorlatende spiegel, die voor de lens van de camera is geplaatst. Terwijl de spreker via de spiegel de interviewer aankijkt, wordt hij of zij recht in het gezicht gefilmd. Daardoor lijkt alsof de spreker direct tegen de kijker spreekt.
Om de video’s persoonlijker én visueel aantrekkelijk te maken is gekozen voor een “Erwin Olaf-achtige” belichting, met veel detaillering in gezichten en uniformen. Om in de montage up tempo te kunnen monteren draaide een tweede camera tijdens en na afloop van de interviews 'en profl shots' en high speed opnames van sprekers en uniformen.
Resultaat
Boodschap en doelgroep wisten elkaar goed te vinden en daar hebben de video’s goed aan bijgedragen. Tijdens de campagneperiode bestond de Top 10 van bekeken vacatures vanuit HBO/WO alleen uit officierenfuncties. Met name op Snapchat en Facebook presteerden de video’s met circa 1,8 miljoen views per kanaal erg goed.
Aanpak
Na je HBO- of WO-studie officier worden bij Defensie? Deze mensen gingen je voor. In verschillende video’s vertellen officieren, hoe ze bij Defensie beter zijn geworden in hun vakgebied, over hun studie en over het werken bij Defensie. De officier praat direct (peer-to-peer) tegen de kijker.
De video’s zijn opgenomen in een zogenaamde ‘black-box’ en met veel Depth of Field (scherptediepte), zodat alle aandacht naar de spreker gaat. De sprekers zijn geïnterviewd met behulp van een halfdoorlatende spiegel, die voor de lens van de camera is geplaatst. Terwijl de spreker via de spiegel de interviewer aankijkt, wordt hij of zij recht in het gezicht gefilmd. Daardoor lijkt alsof de spreker direct tegen de kijker spreekt.
Om de video’s persoonlijker én visueel aantrekkelijk te maken is gekozen voor een “Erwin Olaf-achtige” belichting, met veel detaillering in gezichten en uniformen. Om in de montage up tempo te kunnen monteren draaide een tweede camera tijdens en na afloop van de interviews 'en profl shots' en high speed opnames van sprekers en uniformen.