09 01 Sounddesign bij beeld

Regelmatig schrijven we hier over producties waar we op dit moment mee bezig zijn. In opdracht van Kexcom produceert IN2Content een zogenaamde belevingsfilm. Deze film zal vanaf juni van dit jaar te zien zal zijn in Aalsmeer, als de deuren van experience center FloriWorld voor het publiek worden geopend. Sounddesign is bij dit soort grote projecten een belangrijk onderdeel. Alle geluidsbronnen zoals spraak, geluidseffecten en muziek moeten precies op elkaar worden afgestemd, om de kijker, in een surround sound omgeving ‘onder te dompelen’ in film en verhaal. Maar ook bij kleinere producties is sounddesign, ook wel audionabewerking genoemd, een belangrijk onderdeel van ons productieproces.

in2content-floriworld-bij.jpg

Het geluid wat je hoort bij een film, video of animatie is opgebouwd uit losse onderdelen. De meest belangrijke is vaak spraak. Denk dan aan de tekst van een acteur of de stem van iemand die wordt geïnterviewd. Maar ook de omgeving ‘maakt’ geluid. Dit zogenaamde ‘setnoise’ brengt de achtergrond tot leven. Bijvoorbeeld een trein die in de verte voorbij rijdt of een straat in de achtergrond waar mensen winkelen. 

‘Soundeffects’ zijn specifieke geluiden die vaak in de montage worden toegevoegd. Zo moeten in een horrorfilm de scharnieren van een deur angstaanjagend piepen, maar in een sprookje horen we bij dezelfde deur liever het geluid van een zware houten deur. En als laatste maakt natuurlijk ook de muziek een belangrijk onderdeel uit van het totale geluidspalet.

Al deze losse bronnen moeten worden samen gemixed tot een geheel. Het gesproken woord mag niet overstemd worden door de omgevingsgeluiden en de muziek. Maar bij een emotioneel of spannend stuk in de film is het juist fijn om de muziek harder te zetten. En de geluidseffecten moeten ‘natuurlijk’ klinken bij het beeld wat we zien.

Bovendien maakt het ook nog eens uit waar de film wordt bekeken. In een bioscoopzaal klinkt een film nu eenmaal anders dan op een computerscherm. Ook daar wordt met de mixage rekening mee gehouden.

Bedenk daarbij dat al die geluidsbronnen vaak ook nog eens uit een of meerdere geluidssporen bestaan (mono, stereo, surround) en dat daardoor het maken van een goede mix een behoorlijke puzzel kan worden.

De zes minuten durende FloriWorld film bestaat uit zo’n 650 geluidsfragmenten verdeeld over meer dan 80 geluidssporen. Vrijwel de complete film is stereo opgenomen en sommige gedeeltes zelfs surround. Een groot gedeelte van het omgevingsgeluid is pas in de montage toegevoegd, evenals de honderden geluidseffecten.

In de film speelt een Bij een van de hoofdrollen. Het geluid van deze Bij, zoals het 'klapperen' van de vleugels, is synchroon op beeld nagemaakt. Ook de muziek is speciaal voor de film gecomponeerd door Ruud Jan Bos en bestaat alleen al uit meerdere verschillende geluidssporen.

Deze potpourri van geluiden en geluidssporen moet uiteindelijk in 5 sporen surround worden afgemixed. Voor onze geluidstechnicus Marcel Warnas een uitdagende klus om al die geluiden hun plekje te geven voor de meest optimale beleving van de kijker.